Darmowa dostawa od 99,00 zł
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jak ubrać się na skuter, a jak na miejski motocykl, nie rujnując przy tym budżetu?

2024-01-04
Jak ubrać się na skuter, a jak na miejski motocykl, nie rujnując przy tym budżetu?

Jak ubrać się na skuter, a jak na miejski motocykl, nie rujnując przy tym budżetu, ale tak, by zadbać o niezbędny komfort i bezpieczeństwo? Na co zwrócić uwagę przy wyborze odzieży motocyklowej i czy naprawdę trzeba stawiać na odzież z protektorami, gdy dojeżdżamy tylko kawałek do pracy? Skuter, czy motocykl miejski, to nie tylko jeden z najbardziej sprawnych i skutecznych środków transportu w gęstym ruchu miejskim, ale także najprzyjemniejszy sposób na dojazdy do szkoły, pracy, lub załatwianie codziennych obowiązków.

Motocykliści wiedzą, że konieczność dojeżdżania do pewnych miejsc nie musi wcale być codzienną udręką. Wystarczy wsiąść na dwa koła i czerpać z pełni zalet takiego środka transportu. Jednak jazda jednośladem to nie tylko frajda, ale także odpowiedzialność. Tu w grę wchodzi zadbanie o swoje bezpieczeństwo, a także komfort. A te zapewnić może tylko odpowiednia odzież motocyklowa.

jak-ubrac-sie-na-skuter-a-jak-na-miejski-motocykl-nie-rujnujac-przy-tym-budzetu-2

Podstawą jest certyfikacja takiej odzieży. To dzięki niej masz pewność, że dany produkt spełnia odpowiednie normy bezpieczeństwa, czyli czy został stworzony do tego by chronić motocyklistę w razie sytuacji nieprzewidzianej codziennym planem dnia. Obecnie każda motocyklowa odzież musi posiadać odpowiedni certyfikat. Certyfikaty dla odzieży motocyklowej podzielone są na różne klasy.

Zacznijmy od samej normy. Najważniejszą jej cechą jest fakt, że najnowsza norma europejska dla ubrań motocyklowych EN 17092 obejmuje kurtkę czy spodnie jako całość. Daje zatem potwierdzenie bezpieczeństwa nie tylko ochraniaczy - jak miało to miejsce w przypadku poprzednich standardów, ale także szwów, materiału, czy np. zamków. Co ważne, nowa norma uwzględnia odpowiednią wytrzymałość na uderzenia punktowe, ale też przetarcia lub rozdarcia.

jak-ubrac-sie-na-skuter-a-jak-na-miejski-motocykl-nie-rujnujac-przy-tym-budzetu-2

Nowa norma przewiduje klasyfikację według 5 poziomów bezpieczeństwa. Jest to klasyfikacja, której oznaczenia można spotkać na metce każdej certyfikowanej odzieży motocyklowej. Aby spełnić wymagania danej klasyfikacji, próbki odzieży muszą przejść odpowiednie testy wytrzymałościowe.

Klasyfikacja AAA to najwyższy poziom bezpieczeństwa. Występuje najczęściej w odzieży wyścigowej lub dla wymagających motocyklistów.

Klasyfikacja AA najczęściej pojawia się w odzieży turystycznej. Z kolei klasyfikacja A jest najczęściej spotykana w przypadku lekkiej odzieży miejskiej. Istnieją jeszcze dwa dodatkowe poziomy, tj. klasyfikacja B, dla odzieży spełniającej te same normy co produkty z klasyfikacją A, ale nie posiadającej certyfikowanych protektorów, a także klasyfikacja C. Ta ostatnia obejmuje siatkową odzież posiadającą protektory – jak na przykład ochraniacze w formie zbroi do jazdy offroadowej.

Same ochraniacze też są certyfikowane według różnych poziomów bezpieczeństwa i muszą spełniać różne standardy, w zależności od rodzaju ochraniacza, czyli którą z części naszego ciała ma ochraniać. Warto wiedzieć, że na rynku dostępne są ochraniacze w dwóch oznaczeniach, tj. Level 1 oraz Level 2. Te drugie dają wyższy stopień ochrony. Z kolei te pierwsze często oferują większą swobodę ruchu, czy mniejsze rozmiary, które lepiej sprawdzają się z lekkiej i bardziej “cywilnej” odzieży miejskiej. Ważnym aspektem jest stosowanie ochraniaczy wykonanych ze specjalnego tworzywa, którego właściwości pozwalają miękkiemu, czyli wygodne w użytkowaniu elastomerowi twardnieć pod wpływem siły uderzenia, dając odpowiednią ochronę i zdolność do pochłaniania energii. Najbardziej znanymi producentami takich ochraniaczy motocyklowych są D3O, Sas-Tec, czy np. Knox.

jak-ubrac-sie-na-skuter-a-jak-na-miejski-motocykl-nie-rujnujac-przy-tym-budzetu-1

Mając taką wiedzę, możemy pomyśleć o komforcie. Ten należy dobrać do własnych preferencji. Warto w tym wypadku zastanowić się w jakich warunkach będzie użytkowana nasza odzież. Jeśli stawiamy na jazdę wyłącznie w ciepłe letnie dni, to lekka miejska odzież z ewentualną warstwą przeciwdeszczową powinna wystarczyć. W przypadku jazdy także w chłodniejsze dni, dobrze jest poszukać czegoś bardziej uniwersalnego z możliwością dodatkowej ochrony przed wiatrem oraz z warstwą termiczną. Tutaj wybór jest naprawdę spory, a głównym aspektem będzie nie tylko estetyka i funkcjonalność, ale także zasobność portfela.

jak-ubrac-sie-na-skuter-a-jak-na-miejski-motocykl-nie-rujnujac-przy-tym-budzetu

W przypadku wyboru odzieży na skuter, czy na motocykl miejski, wszystko sprowadza się właściwie do krótkiej tekstylnej kurtki z wypinaną membraną i regulowanymi otworami wentylacyjnymi oraz motocyklowych dżinsów. Te ostatnie potrafią spełniać najwyższe klasyfikacje bezpieczeństwa, dając przy tym bardziej cywilny wygląd i duży poziom komfortu.

pixel