Po czym poznać, że kask motocyklowy jest bezpieczny?

Po czym poznać, że kask motocyklowy jest bezpieczny? Wybór odpowiedniego kasku motocyklowe zależy od wielu różnych czynników. Najważniejsze jest oczywiście bezpieczeństwo, ale kupując kask motocyklowy powinieneś też zastanowić się jaki kask najbardziej pasuje do twojego stylu jazdy i jakie cechy kasku są dla ciebie najważniejsze.
Kask motocyklowy. Wszyscy wiemy po co został wymyślony i jak ważną rolę odgrywa w codziennym życiu każdego motocyklisty. Kaski potrafią mieć przeróżną budowę, zastosowanie i wygląd. Mogą różnić się wyposażeniem i być wykonane z odmiennych materiałów. Można podzielić je na przynajmniej kilka rodzajów i występują w nieprzebranych ilościach kolorów, grafik i sposobów wykończenia. Jednak najważniejszą cechą wszystkich kasków pozostaje ochrona głowy motocyklisty. Tylko czy na pewno?

Kask motocyklowy – nie tylko ładny, ale i bezpieczny
Jak rozpoznać, że kupujemy kask, który nie tylko podoba nam się wizualnie i na przykład pasuje do motocykla, ale też przede wszystkim taki, który jest bezpieczny? Tutaj do gry wchodzą normy bezpieczeństwa, certyfikaty i homologacje, których zadaniem jest zapewnienie, że dany produkt spełnia niezbędne minimum względem ochrony, podczas związanych z wypadkami uderzeń. Ważny jest nie tylko wygląd, ale też wyposażenie kasku, to z jakich materiałów został wykonany i jakie technologie wykorzystuje. Lekceważonym, ale bardzo ważnym aspektem jest też odpowiedni dobór rozmiaru kasku. O wszystkich tych cechach, a także normach bezpieczeństwa przeczytasz poniżej.
Rodzaje kasków motocyklowych Producenci kasków motocyklowych, szczególnie w ostatnich latach prześcigają się w wymyślaniu zupełnie nowych projektów. Jeszcze kilka lat temu można było odróżnić zaledwie kilka rodzajów kasków:
- Integralne – w których skorupa stanowi jedną całość. Zwykle były to kaski sportowe lub sportowo turystyczne;
- Szczękowe – kaski, w których skorupa podzielona jest na dwie części – skorupę główną chroniącą głowę, oraz podnoszoną część szczękową;
- Otwarte – kaski typu Jet popularnie zwane „orzeszkami”, nie posiadające części szczękowej – głównie kaski miejskie lub stworzone dla fanów skuterów, motocykli klasycznych, cruiserów i chopperów;
- Cross/Enduro – kaski skierowane dla miłośników offroadu, wyposażone w przedłużaną szczękę oraz daszek, pozbawione szyby (z miejscem na google), oferujące znacznie lepszą wentylację niż kaski innego rodzaju;
- Modułowe – kaski 2w1, czyli takie które oferują możliwość jazdy z zamkniętą lub otwartą szczęką (z możliwością całkowitego wypięcia szczęki lub schowania go w skorupie). Kaski modułowe to pieśń ostatnich 15 lat.

Od kilku lat na rynku pojawia się jednak coraz więcej, bardzo oryginalnych kasków, które trudno jest skategoryzować. Pojawiły się między innymi kaski adventure (integralne z szybą i daszkiem); kaski miejskie typu street (np. z małą szybą lub goglami i maską); szczękowce, w których można jeździć z otwartą szczęką, a nawet bardziej rozbudowane kaski modułowe (3w1, a nawet 4w1). Zależnie od wybranej konfiguracji mogą być kaskiem szczękowym, adventure lub crossowym, a nawet otwartym.
Z czego wykonana jest skorupa kasku motocyklowego?
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat producenci opracowali kilka najpopularniejszych formuł, jeśli chodzi o materiały, z których wykonane są skorupy kasków motocyklowych. Każdy z tych materiałów oferuje inną odporność na uderzenia i uszkodzenia, inaczej rozkłada siłę uderzenia. Każdy z nich ma pewne zalety i pewne wady, choć im bardziej zaawansowany materiał, tym mniej wad posiada i tym wyższy poziom bezpieczeństwa oferuje.
Materiały z których wykonane są skorupy kasków motocyklowych:
- Tworzywo ABS / termoplastik (twardy plastik formowany z granulatu) – jeden z najpopularniejszych materiałów, zwłaszcza wśród producentów kasków budżetowych. Jest stosunkowo tani i łatwy w produkcji, ale oferuje niższy poziom odporności na uderzenia;
- Kompozyt – zwykle jest to mieszanka kilku warstw różnych materiałów: żywicy, włókna szklanego, czasem również innych tworzyw. Na niektóre kaski składa się nawet 5 różnych warstw;
- Carbon / Włókno węglowe – kaski te wykonane są z arkuszy z włókna węglowego oraz żywicy. Są lekkie i odporne na uderzenia, ale znacznie droższe w produkcji (zwykle kaski karbonowe są najdroższe w ofercie);
- Technopolimer lub poliwęglan – to również formy kompozytu różnych materiałów, np. termoplastiku z włóknem szklanym. W przypadku poliwęglanu, jest on zwykle wykorzystywany do produkcji wizjerów i szyb w kaskach – jest elastyczny, lekki, bardzo trwały i wytrzymały na uderzenia.
Zwykle najtańsze są kaski z termoplastiku, najdroższe z włókna węglowego, a w środku stawki kaski z zaawansowanych kompozytów i technopolimerów. Oczywiście to nie jest tak, że wszyscy producenci korzystają z tych samych materiałów. Każdy producent opracowuje własną formułę i korzysta z innych składników, szczególnie w przypadku kasków kompozytowych i polimerowych. Najbardziej „uniwersalnymi” materiałami, których skład zwykle wygląda podobnie jest ABS, czyli termoplastik oraz włókno węglowe.
Wypełnienie EPS to nie jest zwykły styropian
Warto nadmienić, że o bezpieczeństwie kasku nie stanowi tylko jego skorupa, ale też w dużej mierze jego wypełnienie EPS, czyli polistyren (popularnie zwany styropianem). EPS w kaskach motocyklowych ma jednak inne właściwości niż typowy styropian, używany np. do ociepleń domów. Jest znacznie twardszy, a jego struktura pomaga odpowiednio rozprowadzić i absorbować siłę uderzenia. Renomowani producenci kasków na podstawie badań, stosują różne twardości EPS-u w różnych miejscach, mniej lub bardziej narażonych na uderzenia w trakcie wypadku.
Wyposażenie i komfort – istotne cechy kasków motocyklowych
Na komfort i bezpieczeństwo pasywne wpływa również wyposażenie kasku motocyklowego i jego aerodynamika. Producenci wykorzystują różne techniki i różne materiały, by poprawić komfort podróżowania w danym kasku. To przekłada się na niższy poziom zmęczenia podczas długiej jazdy. Ważne elementy wyposażenia kasku motocyklowego to:
- Wyściółka (antybakteryjna, szybkoschnąca);
- System wentylacji;
- Blenda przeciwsłoneczna;
- Wyciszenie – wkładki wyciszające w okolicach uszu;
- Aerodynamika – niewielkie spojlery, czy też sama skorupa kasku ukształtowana w taki sposób, by kask stawiał jak najmniejszy opór powietrza podczas jazdy.
Jak wybrać odpowiedni rozmiar kasku motocyklowego?
Żadne parametry bezpieczeństwa nie będą jednak pomocne, jeśli wybierzemy niewłaściwy rozmiar kasku motocyklowego. Kilkanaście lat temu zupełną normą było kupowanie zbyt dużych kasków, aby czuć się w nich komfortowo. Był to błąd. Aby kask motocyklowy był bezpieczny, musi być dobrze dopasowany do naszej głowy. Powinien dobrze obejmować głowę, na tyle by nie dało się go przekręcić o więcej niż centymetr-dwa na głowie. Powinien po prostu mocno „siedzieć” na głowie, powodować lekkie wrażenie ciasnoty, ale w żadnym razie nie uciskać. Aby wybrać odpowiedni rozmiar kasku, najpierw jednak trzeba zmierzyć obwód głowy. Głowę mierzy się na wysokości linii powyżej brwi i uszu – tam gdzie ma największy obwód. Stosownie do tego dobieramy odpowiedni rozmiar. Każdy producent ma swoją rozmiarówkę - każdemu rozmiarowi odpowiada dany obwód głowy np. M to 56-57 cm, L 58-59 cm, itd.

Kask najlepiej zmierzyć przed zakupem. Sprawdzić czy nie uwiera w uszy, nie uciska w czubek głowy lub skronie. Wiele zależy tu od kształtu głowy. W przypadku ucisku na uszy, niektórzy producenci przewidzieli możliwość dokupienia innych wypełnień – z mniejszą lub większą ilością gąbki, aby kask był lepiej dopasowany i nie powodował dyskomfortu.
Zapięcie kasku – ewolucja, a nie rewolucja
Dość ważnym elementem kasku jest sposób w jaki jest on zapinany. Przez wiele lat królowało zapięcie DD (podwójne D). Składały się na niego dwie sprzączki, przez które należało przepleść pasek i dociągnąć go do wymaganego dopasowania. To zapięcie wciąż jest popularne i lubiane przez wielu motocyklistów, zwłaszcza w przypadku kasków sportowych.
Już od kilku lat producenci coraz bardziej preferują stosowanie zapięcia Microlock, czyli zapięcia zapadkowego. Przypomina ono zapięcie znane na przykład z butów narciarskich – składa się z ząbkowanego paska z mocnego tworzywa, oraz specjalnej zapadki. Choć co kilka lat pojawiają się nowe wersje Microlocka, jego zasada działania jest właściwie taka sama. Wkładasz pasek do zapięcia, dociągasz do odpowiedniego dopasowania a zapadka blokuje go na odpowiednim ząbku. Aby rozpiąć zapięcie, pociągasz dźwigienkę.
Najpopularniejsze normy bezpieczeństwa dla kasków motocyklowych
Najpopularniejsze normy na świecie, do których stosuje się większość producentów kasków to DOT, SNELL, czy nasz europejski system certyfikacji ECE. W skrócie jest to kilka różnych i obowiązujących w różnych regionach świata standardów. Każdy z nich ma nieco inne wymagania względem właściwości ochronnych kasku motocyklowego.
Co to oznacza w praktyce? Na przykład to, że w świetle przepisów kask certyfikowany nawet według bardziej restrykcyjnych norm, które nie obowiązują na terenie danego kraju, nie może służyć jako obowiązkowe wyposażenie motocyklisty. Nie może też być legalnie wprowadzony do obrotu jako kask motocyklowy, czyli wystawiony na sklepowe półki i sprzedawany zgodnie z przeznaczeniem.
Wszystko to sprawia, że można się pogubić. Najważniejszym jednak jest posiadanie świadomości, że kask musi posiadać odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa, bowiem to oznacza, że został sprawdzony i przeszedł wymagane testy bezpieczeństwa.
Jaka norma dla kasków motocyklowych obowiązuje w Polsce i Europie?
W przypadku Polski i Europy będzie to oznaczenie dotyczące normy ECE. Informacje o rodzaju homologacji można znaleźć na stosownej naklejce z tyłu skorupy.

Najpewniejszym sposobem weryfikacji jest metka wszywana przy pasku zabezpieczającym kask na głowie. Znajduje się na niej duża litera “E” poprzedzająca liczbę będącą kodem państwa w jakim przeprowadzono certyfikację. Poniżej znajdują się dwa ciągi cyfr. Pierwszy z nich powinien zaczynać się od cyfr “05” (dla normy ECE 22.05), lub w przypadku nowej normy “06”. Znajdziemy tam także oznaczenie rodzaju homologowanego kasku (np. J dla kasków otwartych) oraz numer seryjny partii produktu.

Nowa norma ECE 22.06 dla kasków motocyklowych
Do stycznia 2022 roku w ponad 50 krajach - głównie europejskich, obowiązywała norma ECE 22.05, którą wprowadzono już w 2005 roku. Od początku 2022 roku zaczęła obowiązywać nowa, bardziej restrykcyjna norma o oznaczeniu ECE 22.06. Wymagania stawiane przez nowszą normę są dużo wyższe. Dotyczą nie tylko zwiększonej w stosunku do poprzedniej normy wytrzymałości samej skorupy na uderzenia, ale także odporności na tzw. uderzenia rotacyjne, czyli skierowane pod pewnym kątem i powodujące ruch obrotowy kasku. Nowe normy sprawdzają także np. wytrzymałość samych wizjerów oraz ich jakość.
Dla motocyklistów jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ wymusza tworzenie jeszcze bezpieczniejszych kasków. Dla producentów już niekoniecznie, ponieważ każdy homologowany według nowych standardów kask, musi spełniać bardziej surowe kryteria, a tym samym jego konstrukcja musi być odpowiednio do tego przygotowana już w fazie projektowania.
Co ważne, w tym momencie na półkach sklepowych możemy znaleźć kaski homologowane według obu standardów normy ECE - starego i nowego. Warto jednak pamiętać, że „stara” norma ECE 22.05 przestała obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku. To oznacza, że od tego roku wszystkie kaski sprzedawane europejskim dystrybutorom przez producentów, muszą być zgodne z normą ECE 22.06.
Każdy producent zmuszony został do całkowitego zmodernizowania oferty swoich kasków motocyklowych, niezależnie od tego z jakiej półki cenowej pochodzą. Nie oznacza to jednak, że z dniem 1 stycznia 2024 roku z półek sklepowych magicznie znikną kaski produkowane według starej normy. Te nadal pozostaną w obrocie i będzie można je kupić - zapewne w promocyjnej cenie związanej z wyprzedażą modeli, które nie są kontynuowane.
Nie oznacza to też, że korzystając z kasku z normą ECE 22.05 łamiesz przepisy – kaski te spełniają normę bezpieczeństwa i są dopuszczone do ruchu. Po prostu od 2024 roku wszystkie kaski dostarczane przez producentów muszą spełniać normę ECE 22.06. Trochę to wszystko zawiłe, ale póki twój kask spełnia normę bezpieczeństwa ECE, nie masz się czym martwić.
Jakie są wymagania normy ECE dla kasków?
Wymagania jakie stawia przyjęty standard certyfikacji, determinują minimalny poziom wytrzymałości, odporności na uderzenia oraz właściwości przekładających się na bezpieczeństwo. Norma ECE oznacza minimalny pułap bezpieczeństwa, który musi spełniać kask sprawdzony do obrotu. Większość kasków renomowanych producentów, które spełniały normę ECE 22.05, bez większych modyfikacji spełnia również normę ECE 22.06. To oznacza, że wcale nie muszą być gorsze (i zapewne nie są) pod względem zapewnianego poziomu bezpieczeństwa, od budżetowych propozycji spełniających nowe wymagania.
W ofercie MYMOTO znajdziesz kaski z nową normą homologacyjną ECE 22.06. oraz poprzednią ECE 22.05.
Sprawdź ofertę kasków w naszym sklepie.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu!