Po czym poznać, że kask motocyklowy jest bezpieczny?
Po czym poznać, że kask motocyklowy jest bezpieczny?
Kaski motocyklowe. Wszyscy wiemy po co zostały wymyślone i jak ważną rolę odgrywają codziennym życiu każdego motocyklisty. Potrafią mieć przeróżną budowę, zastosowanie i wygląd. Potrafią mieć przeróżne wyposażenie i być wykonane z odmiennych materiałów. Można podzielić je na przynajmniej kilka rodzajów i występują w nieprzebranych ilościach kolorów, grafik i sposobów wykończenia. Za to ich główna cecha, czyli zapewnianie ochrony dla głowy motocyklisty jest taka sama dla każdego z nich. Tylko czy na pewno? Jak rozpoznać, że kupujemy kask, który nie tylko nam się podoba od strony wizualnej i na przykład pasuje do motocykla, ale też przede wszystkim taki, który jest bezpieczny? Tutaj do gry wchodzą normy bezpieczeństwa, certyfikaty i homologacje, których zadaniem jest zapewnienie, że dany produkt spełnia niezbędne minimum względem ochrony podczas związanych z wypadkami uderzeń.
Ich nazwy to na przykład DOT, SNELL, czy nasz europejski system certyfikacji ECE. Można powiedzieć, że jest to kilka różnych i obowiązujących w różnych miejscach na świecie standardów, a każdy z nich ma nieco inne wymagania względem właściwości ochronnych kasku motocyklowego. Co to oznacza w praktyce? Na przykład to, że w świetle przepisów kask certyfikowany nawet według bardziej restrykcyjnych norm, które nie obowiązują na terenie danego kraju, nie może służyć jako obowiązkowe wyposażenie motocyklisty. Nie może też być legalnie wprowadzony do obrotu, czyli wystawiony na sklepowe półki. Wszystko to sprawia, że można się pogubić. Najważniejszym jednak jest posiadanie świadomości, że kask musi posiadać odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa. W przypadku Polski i Europy będzie to oznaczenie dotyczące normy ECE.
Informacje o rodzaju homologacji można znaleźć na stosownej naklejce z tyłu skorupy, ale najbardziej pewnym sposobem weryfikacji jest metka wszywana przy pasku zabezpieczającym kask na głowie. Znajduje się na niej duża litera “E” poprzedzająca liczbę będącą kodem państwa w jakim przeprowadzono certyfikację. Poniżej znajdują się dwa ciągi cyfr. Pierwszy z nich powinien zaczynać się od cyfr “05” (dla normy ECE 22.05), lub w przypadku nowej normy “06”. Znajdziemy tam także oznaczenie rodzaju homologowanego kasku (np. J dla kasków otwartych) oraz numer seryjny partii produktu.
Do stycznia 2022 roku w ponad 50 krajach - głównie europejskich, obowiązywała norma ECE 22.05, którą wprowadzono już w 2005 roku. Od początku 2022 roku zaczęła obowiązywać nowa, bardziej restrykcyjna norma o oznaczeniu ECE 22.06. Wymagania stawiane przez nowszą normę są dużo bardziej restrykcyjne i dotyczą nie tylko zwiększonej w stosunku do poprzedniej normy wytrzymałości samej skorupy na uderzenia, ale także odporności na tzw. uderzenia rotacyjne, czyli skierowane pod pewnym kątem i powodujące ruch obrotowy kasku. Nowe normy sprawdzają także np. wytrzymałość samych wizjerów oraz ich jakość.
Dla motocyklistów jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ wymusza tworzenie jeszcze bardziej bezpiecznych kasków. Dla producentów już niekoniecznie, ponieważ każdy homologowany według nowych standardów kask, musi spełniać bardziej rozbudowane kryteria, a tym samym jego konstrukcja musi być odpowiednio do tego przygotowana przez wytwórcę. Co ważne, w tym momencie na półkach sklepowych możemy jeszcze znaleźć kaski homologowane według obydwóch standardów normy ECE - starego i nowego. Jednak od stycznia 2024 roku, wszystkie kaski sprzedawane europejskim dystrybutorom przez producentów, muszą być zgodne z normą ECE 22.06. Zatem każdy producent zmuszony został do całkowitego zmodernizowania oferty swoich kasków motocyklowych, niezależnie od tego z jakiej półki cenowej pochodzą. Nie oznacza to jednak, że z dniem 1 stycznia 2024 roku z półek sklepowych magicznie znikną kaski produkowane według starej normy. Te nadal pozostaną w obrocie i będzie można je kupić - zapewne w promocyjnej cenie związanej z wyprzedażą modeli, które nie są kontynuowane.
Warto w tym momencie podkreślić, że wymagania jakie stawia przyjęty standard certyfikacji, oznaczają minimalny poziom wytrzymałości oraz właściwości przekładających się na bezpieczeństwo. To z kolei może powiedzieć nam tylko o pewnym minimalnym pułapie ochrony, jaki kask musi zapewniać. Dlatego kaski renomowanych producentów, certyfikowane według normy ECE 22.05, wcale nie muszą być gorsze (i zapewne nie są) pod względem zapewnianego poziomu bezpieczeństwa od budżetowych propozycji spełniających nowe wymagania.
W ofercie MYMOTO znajdziesz kaski z nową normą homologacyjną ECE 22.06. oraz poprzednią ECE 22.05.
Sprawdź ofertę kasków w naszym sklepie.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu!