Benzyna E5 czy E10 – co tankować do skutera lub motocykla?
Paliwo E10 to nowość na naszych stacjach benzynowych. Nie jest to jednak nowy rodzaj benzyny w skali Europy. O co zatem chodzi z nowym paliwem i co wiąże się z jego stosowaniem. Czy mamy się czego obawiać?
Do niedawna nie zwracaliśmy większej uwagi na to jakie paliwa są dostępne na stacjach benzynowych. Wybór zazwyczaj sprowadzał się do tańszej “95-tki” oraz droższej benzyny o oznaczeniu 98. Parę lat temu przy oznaczeniu 95 pojawiło się dodatkowe oznakowanie E5. Jednak od pierwszego stycznia 2024 wprowadzony został nowy rodzaj podstawowej benzyny o dodatkowym oznaczeniu E10, która ma w całości zastąpić obecną do tej pory na stacjach 95 E5. Czym różnią się te paliwa i jakie mogą być praktyczne następstwa tankowania nowej “95-tki”?
Samo oznaczenie 95, lub 98 to nic innego jak określenie minimalnej liczby oktanowej danego paliwa. Im wyższa liczba oktanowa, tym większa odporność paliwa np. na tzw. spalanie stukowe. W praktyce, podczas tankowania zwyczajnych pojazdów użytkowych, tankowanie 98, lub 95 sprowadza się do wyboru paliwa o lepszej jakości. Dodatkowe oznaczenie przy benzynie 95-oktanowej pojawiło się w Europie w okolicach 2010 roku. Oznaczeniem tym było “E5” i informowało o maksymalnej procentowej zawartości dodatków organicznych w paliwie. Chodzi o bioetanol, produkowany głównie z resztek i odpadów pozostałych po uprawach rolnych.
Co to jest zatem E10? Mówiąc pokrótce to oznaczenie nowego na polskich stacjach benzynowych rodzaju benzyny. Jeśli poprzedzające to oznaczenie “95” oznacza liczbę oktanową danego paliwa, to E10 odnosi się do maksymalnej procentowej zawartości bio-surowców w danym paliwie. E10 oznacza benzynę zawierającą większą ilość etanolu niż 95 E5, która dostępna była na naszych stacjach do końca roku 2023. „E” oznacza Etanol, zaś liczba „10” oznacza, że benzyna może zawierać do 10% owego składnika. Przez ostatnie 5 lat zawartość etanolu wynosiła do 5% w popularnej “95-tce”. Etanol to inaczej alkohol etylowy. Pod względem chemicznym jest to ten sam związek, który znajdziemy w produktach dostępnych w tzw. sklepach monopolowych. Ten związek jest także coraz bardziej popularnym biopaliwem, które w niektórych krajach - jak np. Brazylia, dostępny jest na stacjach benzynowych nawet w 85% stężeniu jako regularne paliwo dla pojazdów. Etanol możemy spotkać także w przemyśle. Tam najczęściej występuje jako rozpuszczalnik.
I to właśnie właściwości rozpuszczające etanolu są podmiotem rozważań na temat bezpieczeństwa stosowania nowego rodzaju benzyny w różnego rodzaju jednośladach. Eksperci pracujący przy europejskich komisjach zajmujących się transportem, przygotowali nawet stosowne listy pojazdów, które są fabrycznie przygotowane do stosowania benzyny zawierającej biopaliwa. Lista dotycząca motocykli i skuterów jest jednak dość uboga i raczej ogólnikowa. Przyjmuje się jednak, że wszystkie pojazdy wyprodukowane po 2010 roku są fabrycznie przygotowane do stosowania benzyny z domieszką bioetanolu. Zatem właściciele kilku, a nawet kilkunastoletnich jednośladów nie mają się czego obawiać w związku z pojawieniem się nowej odmiany benzyny na stacjach. Część z producentów deklaruje także, że ich jednoślady nawet z dużo starszych roczników produkcji, nie będą mieć żadnych problemów z eksploatacją na nowych paliwach.
Etanol, w pewnych warunkach, może przyczyniać się do szybszej degradacji nieodpornych na jego działanie elastomerów. Może to dotyczyć węży paliwowych i wszelkiego rodzaju uszczelek w układzie zasilania. Jeśli zatem posiadasz oldtimera, to chyba najlepiej (dla świętego spokoju) tankować go ciągle obecną na stacjach klasyczną benzyną 98. Najważniejsze by paliwo z etanolem nie miało długotrwałego kontaktu z elastomerami starych motocykli. W ekstremalnych sytuacjach może po prostu przysłużyć się przyspieszonej degradacji właściwości niektórych elementów elastycznych. Ale takie działanie powinno być raczej traktowane marginalnie.
Podsumowanie
Umowna zasada jest taka, że wszystkie jednoślady wyprodukowane po 2010 roku, wyposażone w wtrysk paliwa, są przystosowane do korzystania z paliwa E10.
Tym samym, jeśli jesteś użytkownikiem pojazdu pochodzącego z dystrybucji MYMOTO Polska, a są to marki SYM , DAYTONA Motors , HYOSUNG , to możesz tankować zarówno benzyną w wersji E5 oraz E10.
W przypadku skuterów lub motocykli z wtryskiem paliwa, katalizatorami i sondą lambda, komputer może automatycznie dostosować zapłon i pracę silnika, ale w modelach gaźnikowych, gdzie ilość paliwa jest regulowana mechanicznie, mogą wystąpić problemy związane z odmiennym spalaniem paliwa E10 i to właśnie dlatego W modelach gaźnikowych zaleca się tankowanie benzyny 98-oktanowej E5, która zawiera mniejszą ilość bioetanolu niż paliwo E10.
Należy zauważyć, że pozostawienie paliwa E10 w zbiorniku podczas okresu zimowego, gdy pojazd jest nieużywany przez kilka miesięcy, może prowadzić do separacji bioetanolu od paliwa i gromadzenia wody.
Z kolei woda, osadzająca się na dnie zbiornika, może spowodować przyspieszoną korozję w metalowych zbiornikach, a bioetanol może działać jak rozpuszczalnik, powodując deformację i uszkodzenie plastikowych zbiorników, odpryskiwanie farby z powierzchni zbiornika oraz rozpuszczenie gumowych elementów układu paliwowego.
Dlatego zaleca się, aby podczas okresu bezczynności pojazdu, zwłaszcza zimą, tankować paliwo 98-oktanowe.