125-tka z CBS czy ABS? Chłodzenie: powietrze czy woda? Co wybrać?
Dostępnych na samochodowe prawo jazdy motocykli klasy 125 jest na naszych drogach coraz więcej. Coraz większy ich wybór dostępny jest także w polskich salonach motocyklowych. I bardzo dobrze, że tak jest. Jednak duży wybór może przyprawić o zawrót głowy. Czym sugerować się podczas wyboru?
Jak wybrać odpowiedni dla siebie skuter, lub motocykl wśród tylu propozycji?
Można powiedzieć, że motocykle i skutery klasy 125 można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza z nich to bardziej podstawowe, których konstrukcje są prostsze, a wyposażenie mniej okazałe. Są także, co zrozumiałe bardziej dostępne pod względem finansowym. Drugą z kategorii są pojazdy skonstruowane w oparciu o zaawansowane technologie, mogące pochwalić się wysokimi parametrami swoich silników, a także długą listą podstawowego wyposażenia. Ma to wszystko oczywiście odzwierciedlenie w ich cenie. Można by jeszcze wyróżnić trzecią grupę, która plasować się będzie gdzieś pomiędzy tymi wspomnianymi. Będą to pojazdy sięgające po niektóre rozwiązanie zarezerwowane dla jednośladów z górnej półki, ale w innych kwestiach korzystające z bardziej podstawowych, tańszych rozwiązań.
Czy zawsze najdroższy znaczy najlepszy?
Jedną z podstawowych różnic w jednośladach klasy 125, jest rodzaj jednostki napędowej jaka napędza dany pojazd. W przeważającej większości są to silniki jednocylindrowe i prawie już zawsze czterosuwowe. Taka konstrukcja jest lekka, zwarta i relatywnie prosta w produkcji, a także pozwala na spełnienie obowiązujących rygorystycznych norm homologacyjnych. To co różni konstrukcje silników w klasie 125, to najczęściej rodzaj chłodzenia. Tańsze, prostsze i mniej wysilone motocykle oraz skutery, posiadają jednostki napędowe chłodzone powietrzem. To rozwiązanie ma swoje zalety, bo upraszcza maksymalnie konstrukcję, a co za tym idzie, związane z produkcją koszty. Mniej skomplikowany i zawierający mniej elementów składowych układ napędowy, to także zmniejszona możliwość usterki danego podzespołu. Silniki chłodzone powietrzem są także zazwyczaj lżejsze od wyposażonych w układy chłodzenia oraz skomplikowane kanały wodne jednostek chłodzonych cieczą, a to w klasie motocykli dla początkujących oraz nastolatków może mieć w niektórych przypadkach niebagatelne znaczenie. Wadą, która z kolei wynika z prostszych konstrukcji, jest zazwyczaj mniejsza moc maksymalna generowana przez takie silniki. Nic w tym dziwnego, bo bardziej wysilone jednostki napędowe potrzebują po prostu większej stabilności temperaturowej i odporności na przegrzanie.
Silniki chłodzone powietrzem znajdziemy zatem w prostszych i tańszych zarazem motocyklach i skuterach. Te pojazdy przeznaczone są zazwyczaj bardziej do komunikacji i jazdy w umiarkowanych warunkach. Są bardzo często także synonimem bezawaryjności, a ich prostsze serwisowanie przynosi także korzyści pod względem finansowym. Z kolei silniki z chłodzeniem cieczą pozwalają na uzyskiwanie wyższych parametrów, pozwalających na bardziej dynamiczną jazdę. Są stosowane w bardziej zaawansowanych technologicznie motocyklach o bardziej skomplikowanej konstrukcji. Wszystko to sprawia, że takie jednoślady są także droższe w zakupie, a także nieco droższe w serwisowaniu.
Motocykle i skutery 125, by otrzymać stosowną homologację do poruszania się po europejskich drogach, muszą posiadać układ hamulcowy z systemem CBS. Skrót ten pochodzi od słów Combined Braking System i oznacza kombinowany, lub też zintegrowany układ hamulcowy. Oznacza to w praktyce, że podczas aktywowania dźwigni tylnego hamulca, częściowo uruchamiany jest także przedni hamulec. Częściowo, ponieważ w takim wypadku nie jest wykorzystywana jego pełna skuteczność. W rozwiązaniu tym chodzi o możliwie płynne i skutecznie hamowanie za pomocą jednej dźwigni, lub pedału. W zamyśle ma wspomagać i upraszczać sposób w jaki motocykle i skutery wytracają prędkość. Maszyny bardziej zaawansowane często jednak w miejsce CBS-u, mają zastosowany układ ABS, czyli Anti-Lock Braking System. Jest to specjalny układ, który za pomocą odpowiednich czujników określa prędkości obrotowe obu kół jednośladu i jest w stanie zapobiec poślizgowi jednego z nich podczas nagłego hamowania. Jest to bardziej zaawansowana forma wspomagania opóźnień, ale jest oparta o elektronikę i bardziej skomplikowaną konstrukcją w stosunku do systemu CBS.
Podsumowanie
Jeśli zatem stawiasz na większa wydajność i dynamikę, to lepiej będzie jeśli wybierzesz motocykl, lub skuter, którego silnik generuje moc wyższą niż 10 KM. Będzie to wówczas prawie na pewno pojazd z nowoczesnym układem napędowym z chłodzeniem cieczą oraz coraz częściej także z systemem ABS w układzie hamulcowym. Taki pojazd będzie jednak niemal na pewno droższy w zakupie. Warto dodać, że tańsze i prostsze jednoślady o uboższym wyposażeniu niekoniecznie muszą oznaczać brak skuteczności i sprawności w codziennym transporcie. Co więcej, na prostych i lekkich 125-tkach też można czerpać radość z jazdy. A ta przecież jest równie ważnym kryterium przy wyborze właściwego jednośladu.